31 ژانویه 2024- تحقیقات جدید نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

مزایای رژیم مدیترانه ای (MD) که از مواد غذایی گیاهی شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل تشکیل شده است، به خوبی مشخص شده است.

خواب با کیفیت خوب در کنار یک رژیم غذایی سالم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

تیمی از محققان می خواستند ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و کیفیت خواب را با جزئیات بیشتری بررسی کنند .آنها 23 مطالعه قبلی را که این ارتباط را ارزیابی کرده بودند، مرور کردند .بیش از نیمی از مطالعات بر روی افراد ساکن در فرانسه، یونان، اسپانیا و قبرس انجام شده بود.

چندین مطالعه نشان داد افرادی که به طور کلی به رژیم مدیترانه ای پایبند هستند، خواب بهتری داشته و مدت بیشتری می خوابند.

این بررسی همچنین نشان داد که تبعیت از یک رژیم مدیترانه ای با کاهش بی خوابی، کاهش خستگی در طول روز و تغییر در مدت زمان خواب مرتبط است.

یکی دیگر از یافته های کلیدی این بود که ارتباط بین کیفیت خواب و پیروی از رژیم مدیترانه ای در کشورهای خارج از منطقه مدیترانه مشاهده شد.

بیشتر مطالعات بر روی بزرگسالان سالم انجام شد، اما چندین شرکت کننده دارای سرطان سینه، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، آپنه انسدادی خواب و آرتریت روماتوئید بودند.

مطالعات نشان داد که افراد مبتلا به این مشکلات سلامت همچنین ممکن است در صورت پایبندی به رژیم مدیترانه ای، خواب بهتری داشته باشند.

آنها نشان دادند که بی خوابی در میان زنان مبتلا به سرطان سینه و آپنه خواب، زمانی که شرکت کنندگان رژیم مدیترانه ای را دنبال می کردند، کمتر است.

علاوه بر این، افراد مبتلا به ام اس با تبعیت از رژیم مدیترانه ای اختلال خواب کمتری داشتند.

این بررسی جدید شواهد قابل توجهی را نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای را با خواب با کیفیت بهتر مرتبط می کند، که می تواند به مزایای رژیم مدیترانه ای بر سلامت مغز نسبت داده شود.

غذاهای موجود در رژیم مدیترانه ای حاوی ویتامین های آنتی اکسیدانی و پلی فنول هستند که ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

روغن زیتون و ماهی، اجزای کلیدی رژیم مدیترانه ای، حاوی اسیدهای چرب غیراشباع سالم هستند.مواد معدنی مانند منیزیم و روی، که در رژیم های غذایی گیاهی یافت می شوند، می توانند تنظیم خواب را بهبود بخشند.

علاوه بر این، کسانی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند، به جای مصرف غذاها و تنقلات آماده، تمایل دارند در خانه آشپزی کنند و خودشان همه ی مواد غذایی را از اول برای پخت و پز تهیه کنند. این باعث کاهش مصرف اسیدهای چرب اشباع با زنجیره بلند و چربی های ترانس هیدروژنه می شود.

محققان می گویند مطالعات بیشتری برای بررسی اثر علّی رژیم مدیترانه ای بر کیفیت خواب مورد نیاز است. نتایج این مطالعه در مجله Nutrients منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2024/jan/mediterranean-diet-can-help-improve-sleep-quality.html